Al·legacions i suggeriments a normes

D’acord amb els articles 4.f) de la Llei 11/2016, de 28 de novembre i 19.h) del Reglament de funcionament i règim interior, l’Agència té la funció d’assessorar i formular propostes i recomanacions a les Corts Valencianes, al Consell de la Generalitat Valenciana i a les entitats incloses en el seu àmbit d’actuació en matèria d’integritat, ètica pública i prevenció i lluita contra la corrupció, sobre disposicions normatives vigents o en tràmit d’aprovació.
Es contempla la realització de suggeriments o al·legacions durant els processos d’elaboració de normes vinculades al marc d’actuació objectiu i subjectiu de l’Agència, per a coadjuvar en la millora de la qualitat normativa i convençuts que la millor mesura de prevenció és que la norma incorpore, des de la seua gestació, la perspectiva de la integritat pública.

En aqueix sentit el Servei de Prevenció ha presentat les següents al·legacions:

  1. El 28 de setembre de 2020, es van realitzar suggeriments a l’avantprojecte de Llei de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d’organització de la Generalitat per a 2021 quant a la modificació de la Llei 8/2016, de 28 d’octubre, de la Generalitat, d’Incompatibilitats i Conflictes d’interessos de persones amb càrrecs públics no electes.

En aquest sentit, formulem aquests suggeriments en valorar que les situacions de conflictes d’interés poden afectar la imparcialitat i l’objectivitat amb què han d’actuar els servidors públics, i són un dels riscos més importants de frau i corrupció. D’ací la importància d’una bona regulació del fenomen, que aporte seguretat jurídica, així com d’una gestió adequada d’aquestes situacions.

Aquestes observacions es van dirigir a la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, per a la seua lliure consideració, amb la voluntat de coadjuvar en la millora de la qualitat normativa i amb el convenciment que una adequada mesura de prevenció és que la norma incorpore, des del moment de la seua gestació, la perspectiva de la integritat pública.

En aquest sentit, considerem que cal vetlar perquè, qualsevol modificació de la llei que ens ocupa, s’adeqüe a una interpretació sistemàtica de l’ordenament jurídic, així com integrada amb la norma que es vol modificar i amb la normativa de desenvolupament (en aquest cas, en relació amb una coherència de l’àmbit funcional de l’Oficina de Control de Conflictes d’Interessos (*OCCI)), evitant generar inseguretat jurídica i, sobretot, atenent també el seu esperit i a la voluntat del legislador de regular les situacions de conflictes d’interés.

En l’informe sobre el resultat del procés del tràmit d’audiència, la conselleria va manifestar que acceptaven els suggeriments d’aquesta AVAF, preparant nou text normatiu ajustat a les nostres consideracions. Per això estem agraïts i satisfets d’haver col·laborat en aquest procés normatiu.

  1. Proposició de la Llei de Transparència i Bon Govern de la Comunitat Valenciana (*BOCV núm. 192 de 01/10/2021). Es van formular fins a onze esmenes al Títol III d’aquesta, relatiu al Bon Govern:

Les quatre primeres esmenes formulades per l’AVAF, totes elles referides a l’article 54 de la norma, pretenien una regulació més completa, detallada i coherent amb la normativa vigent dels principis que han de regir l’actuació de les persones servidores públiques destinatàries de la Llei. Així, es va proposar introduir els principis d’exemplaritat, neutralitat i els de bona administració, així com la necessària rendició de comptes, no sols davant els òrgans de control interns sinó també davant òrgans de control externs, amb la finalitat d’aconseguir una supervisió completa de les polítiques públiques i la seua gestió. Tot això donaria lloc a un sistema d’integritat generador de la confiança de la ciutadania en el funcionament de les institucions de la Comunitat Valenciana.

L’AVAF va proposar igualment ampliar l’àmbit d’operativitat del principi de participació pública als processos d’elaboració de les normes i no sols referent a l’elaboració de les polítiques públiques, la qual cosa facilitaria una participació real i efectiva en els assumptes públics del conjunt de la societat.

Una altra de les esmenes contemplava la possibilitat que, davant situacions potencialment constitutives de frau o corrupció, s’alerte, fent ús de la bústia que aquesta Agència Valenciana Antifrau té en funcionament a aquest efecte, per a possibilitar la seua adaptació a la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre el Dret de la Unió, en relació amb la normativa institucional d’aquesta Agència.

Respecte al règim d’incompatibilitats, es va proposar la necessària al·lusió expressa al conflicte d’interés entre els interessos públics i els particulars, tant durant l’exercici del càrrec, donada la necessitat que prevalguen els primers en els processos de presa de decisions, com després del seu cessament, en vistes a frenar el conegut, però present fenomen de les “portes giratòries”.

L’AVAF també va proposar, en relació amb les polítiques d’acceptació de regals, que cada administració concretara, en els seus respectius codis ètics i de conducta, els seus límits quant als usos i costums es refereix, els llindars màxims, així com les principals obligacions de notificació, devolució, registre i publicitat dels regals. En relació amb l’elaboració d’aquests codis, l’AVAF pretenia, en la seua esmena a l’article 55.1, establir els fonaments del contingut ètic comú per a totes les administracions públiques que servira com a marc sobre el qual posteriorment cadascuna de les administracions efectuen l’adaptació als seus especials característiques i circumstàncies.

Així mateix, es plantejava que aquests codis foren aplicable tant per a les persones que ocupen alts càrrecs com per al conjunt de persones que treballen en les administracions públiques. En la seua esmena a l’article 56, l’Agència va proposar completar, amb diferents elements i eines, el sistema d’integritat institucional de la Comunitat Valenciana a impulsar pel Consell, oferint-se a prestar-li assessorament en el disseny i implementació d’aquest.

Tot això, amb l’adequada previsió d’accions formatives en matèria d’integritat pública i sota la supervisió de la infraestructura ètica pels diferents òrgans de control, com aquesta Agència.

Finalment, l’Agència va proposar completar l’article 63.2 amb els principals elements a tindre en compte per a fomentar en cada administració la cultura de planificació i avaluació de les polítiques públiques i la seua gestió, en línia amb els requisits i continguts abordats en la nostra recomanació general sobre la planificació institucional.

Aquestes esmenes es van dirigir a les Corts Valencianes, i van ser exposades pel director d’aquesta Agència durant la seua compareixença en la Comissió de Coordinació, Organització i Règim de les Institucions de la Generalitat. Així mateix, es van remetre a altres entitats com la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, perquè en prengueu coneixement i lliure consideració, amb la voluntat de coadjuvar en la millora de la qualitat normativa i amb el convenciment que una adequada mesura de prevenció és que la norma incorpore, des del moment de la seua gestació, la perspectiva de la integritat pública. De l’anàlisi de l’ordenació d’esmenes tramitada, es determina que la major part de les propostes realitzades pel Servei de Prevenció han sigut acceptades, per la qual cosa ens sentim satisfets d’haver participat en aquest procés.

*Esmenes proposició Llei de Transpariencia