Col·laboració entre l’AVAF i el Govern de Canàries per a enfortir la gestió íntegra dels fons europeus

València, 13 d’octubre de 2025.- L’Agència Valenciana Antifrau (AVAF) ha col·laborat en una nova edició del curs en línia “Mesures de prevenció, detecció i correcció del frau i integritat pública en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR). Nivell avançat”, organitzat per la Subdirecció del MRR del Govern de Canàries i l’Institut Canari d’Administracions Públiques (ICAP).

 

“Les polítiques públiques contra la corrupció. Des de Nacions Unides fins a Espanya. El sistema institucional contra la corrupció a Espanya.” ha sigut la conferència impartida per Anselm Bodoque, cap de gabinet i estudis, i Pilar Moreno, tècnica superior de l’Àrea de Formació, Participació, Comunicació i Relacions amb altres entitats, en representació de l’AVAF.

 

El curs, dirigit a personal empleat públic, alts càrrecs i responsables en la gestió del PRTR a Canàries, té com a objectiu reforçar les capacitats necessàries per a afrontar els reptes d’una nova cultura de gestió pública basada en la integritat, la planificació, l’execució eficaç i la rendició de comptes.

 

Des de l’AVAF continuem impulsant la col·laboració institucional i l’intercanvi de coneixement amb altres administracions per a promoure una gestió pública més íntegra, transparent i responsable.

 

Si la teua institució desitja formació especialitzada en integritat pública i prevenció de la corrupció, contacta amb nosaltres a formacion@antifraucv.es

 

L’Agència Valenciana Antifrau publica un Catàleg de riscos en matèria de personal laboral en el sector públic valencià

València, 3 d’octubre de 2025.- L’Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana (AVAF) ha elaborat el Catàleg de riscos en matèria de personal laboral en el sector públic valencià, un document que es converteix en una eina clau per a minimitzar els riscos de gestió irregular, frau i corrupció en la gestió pública.

 

El nou catàleg naix com a resposta a una dada especialment rellevant: el 40% de les denúncies rebudes per l’AVAF en 2024 van estar relacionades amb la gestió de personal, moltes d’elles vinculades als sistemes de selecció, la qual cosa exigeix una resposta urgent dels responsables públics.

 

L’estudi posa en relleu riscos i pràctiques que vulneren els principis d’igualtat, mèrit i capacitat, tals com:

  • Contractació de personal laboral sense la titulació universitària exigida per a l’accés, la promoció o l’ocupació de llocs de treball.
  • Processos d’accés reduïts a entrevistes o valoracions de currículums subjectives, incomplint els principis de mèrit i capacitat.
  • Utilització de places laborals com a mecanisme de consolidació de personal temporal o indefinit no fix.
  • Inclusió de llocs laborals en el subgrup A1 amb funcions de direcció o exercici de potestats públiques, en contra del que establix la Constitució Espanyola, el Text Refós de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (TREBEP) i la jurisprudència.

 

Aquestes dinàmiques, adverteix l’AVAF, afavorixen el clientelisme, la instrumentalització política de les relacions de llocs de treball i la desprofessionalització funcionarial, debilitant la legitimitat de l’administració davant de la ciutadania.

 

El catàleg no sols identifica els riscos, sinó que pretén oferir a les institucions públiques valencianes un marc de referència per a reforçar la professionalització dels seus recursos humans, garantir processos selectius transparents i blindar la integritat institucional.

 

L’AVAF subratlla que els llocs que impliquen potestats públiques (inspecció, control, sanció, fiscalització o autorització) han d’estar reservats al personal funcionari, atés que la seua atribució a personal laboral constituïx una vulneració de la Constitució Espanyola i el TREBEP.

La UNED aposta per la formació en integritat del seu personal al costat de l’Agència Valenciana Antifrau

Valencia, 30 de setembre de 2025.- Les estratègies per a una institució pública íntegra han sigut l’eix de les jornades dirigides al personal tècnic, de gestió i d’administració i serveis (PTGAS) la Universitat Nacional d’Educació a Distància (UNED) impartides per l’Àrea de Formació de l’Agència Valenciana Antifrau (AVAF).

 

La iniciativa, organitzada pel Servei de Formació del PTGAS de la UNED i l’AVAF, busca donar a conèixer els sistemes d’integritat institucional, oferir eines pràctiques per anticipar i gestionar riscos en la gestió pública, aproximar-se a les obligacions establertes per la Llei 2/2023 i la prevenció dels conflictes d’interès.

 

Més de 65 professionals de la UNED han participat activament en aquesta formació, que també va permetre plantejar dubtes i compartir experiències sobre els reptes actuals en la gestió pública

 

Amb aquesta primera col·laboració formativa, la UNED i l’Agència Valenciana Antifrau s’uneixen en el compromís amb el foment de la integritat, entesa com a inversió de present i futur, que assegura que el coneixement i els recursos públics es gestionen amb responsabilitat i en benefici de la societat.

 

Si desitja comptar en la seua administració pública amb formació especialitzada en matèria d’integritat i prevenció de la corrupció, no dubte a escriure a formacion@antifraucv.es