L’Ajuntament de Benidorm acull una jornada de l’Agència Valenciana Antifrau sobre cultura de la integritat i prevenció de riscos en la gestió pública. #FormacióAVAF

Benidorm, 15 d’octubre de 2025.- L’Ajuntament de Benidorm ha celebrat la jornada “Cultura de la integritat. De la prevenció als sistemes interns d’informació”, una acció formativa impulsada per l’Agència Valenciana Antifrau (AVAF) i dirigida al personal empleat públic i càrrecs electes tant del consistori com de municipis del seu entorn.

 

La formació, desenvolupada al Saló d’Actes de l’Ajuntament, ha estat inaugurada per l’alcalde Toni Pérez. La jornada ha comptat amb la participació de l’equip de l’Àrea de Formació, Participació, Comunicació i Relacions amb altres entitats de l’AVAF, que ha impartit un programa centrat en els principals reptes i eines per a la prevenció de riscos en l’administració pública.

 

Durant la sessió, els ponents han abordat des del context internacional de la lluita contra la corrupció fins a la implantació dels sistemes interns d’informació previstos en la Llei 2/2023, aprofundint en la gestió de riscos, la cultura de la integritat i els conflictes d’interès.

 

La trobada ha permès a les persones assistents plantejar dubtes, compartir experiències i analitzar les obligacions i bones pràctiques que contribueixen a reforçar la integritat pública en l’àmbit local.

 

Amb aquesta jornada, l’AVAF i l’Ajuntament de Benidorm reforcen la seua col·laboració i la seua aposta decidida per la formació i la prevenció com a eines fonamentals per a consolidar institucions més transparents, responsables i orientades a la ciutadania.

 

L’Agència Valenciana Antifrau dóna continuïtat, amb aquesta jornada, a les formacions destinades al personal empleat públic local, en la seua acció de prevenció del frau i foment de la integritat i l’ètica pública.

 

Si desitja comptar en la seua administració pública amb formació especialitzada en matèria d’integritat i prevenció de la corrupció, no dubte a escriure a formacion@antifraucv.es

 

Col·laboració entre l’AVAF i el Govern de Canàries per a enfortir la gestió íntegra dels fons europeus

València, 13 d’octubre de 2025.- L’Agència Valenciana Antifrau (AVAF) ha col·laborat en una nova edició del curs en línia “Mesures de prevenció, detecció i correcció del frau i integritat pública en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR). Nivell avançat”, organitzat per la Subdirecció del MRR del Govern de Canàries i l’Institut Canari d’Administracions Públiques (ICAP).

 

“Les polítiques públiques contra la corrupció. Des de Nacions Unides fins a Espanya. El sistema institucional contra la corrupció a Espanya.” ha sigut la conferència impartida per Anselm Bodoque, cap de gabinet i estudis, i Pilar Moreno, tècnica superior de l’Àrea de Formació, Participació, Comunicació i Relacions amb altres entitats, en representació de l’AVAF.

 

El curs, dirigit a personal empleat públic, alts càrrecs i responsables en la gestió del PRTR a Canàries, té com a objectiu reforçar les capacitats necessàries per a afrontar els reptes d’una nova cultura de gestió pública basada en la integritat, la planificació, l’execució eficaç i la rendició de comptes.

 

Des de l’AVAF continuem impulsant la col·laboració institucional i l’intercanvi de coneixement amb altres administracions per a promoure una gestió pública més íntegra, transparent i responsable.

 

Si la teua institució desitja formació especialitzada en integritat pública i prevenció de la corrupció, contacta amb nosaltres a formacion@antifraucv.es

 

L’Agència Valenciana Antifrau publica un Catàleg de riscos en matèria de personal laboral en el sector públic valencià

València, 3 d’octubre de 2025.- L’Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana (AVAF) ha elaborat el Catàleg de riscos en matèria de personal laboral en el sector públic valencià, un document que es converteix en una eina clau per a minimitzar els riscos de gestió irregular, frau i corrupció en la gestió pública.

 

El nou catàleg naix com a resposta a una dada especialment rellevant: el 40% de les denúncies rebudes per l’AVAF en 2024 van estar relacionades amb la gestió de personal, moltes d’elles vinculades als sistemes de selecció, la qual cosa exigeix una resposta urgent dels responsables públics.

 

L’estudi posa en relleu riscos i pràctiques que vulneren els principis d’igualtat, mèrit i capacitat, tals com:

  • Contractació de personal laboral sense la titulació universitària exigida per a l’accés, la promoció o l’ocupació de llocs de treball.
  • Processos d’accés reduïts a entrevistes o valoracions de currículums subjectives, incomplint els principis de mèrit i capacitat.
  • Utilització de places laborals com a mecanisme de consolidació de personal temporal o indefinit no fix.
  • Inclusió de llocs laborals en el subgrup A1 amb funcions de direcció o exercici de potestats públiques, en contra del que establix la Constitució Espanyola, el Text Refós de l’Estatut Bàsic de l’Empleat Públic (TREBEP) i la jurisprudència.

 

Aquestes dinàmiques, adverteix l’AVAF, afavorixen el clientelisme, la instrumentalització política de les relacions de llocs de treball i la desprofessionalització funcionarial, debilitant la legitimitat de l’administració davant de la ciutadania.

 

El catàleg no sols identifica els riscos, sinó que pretén oferir a les institucions públiques valencianes un marc de referència per a reforçar la professionalització dels seus recursos humans, garantir processos selectius transparents i blindar la integritat institucional.

 

L’AVAF subratlla que els llocs que impliquen potestats públiques (inspecció, control, sanció, fiscalització o autorització) han d’estar reservats al personal funcionari, atés que la seua atribució a personal laboral constituïx una vulneració de la Constitució Espanyola i el TREBEP.