L’Agència participa en l’Assemblea General de l’EPAC/EACN a Dublín en la qual participen més de 100 institucions de lluita contra la corrupció de 30 països

Dublín, 3 de novembre de 2023.-  Els dies 2 i 3 de desembre es va celebrar a Dublín la 22a Conferència Anual i l’Assemblea General dels Socis Europeus contra la Corrupció (EPAC) i de la Xarxa Europea de punts de contacte contra la corrupció (EACN. Entre els punts més destacats de la conferència va ser l’adopció de la Declaració de Dublín i l’elecció de Linas Pernavas, Director del Servei d’Investigació Especial de Lituània (STT), com a nou President de la Junta d’EPAC/EACN, mentre que els altres membres de la Junta van ser reelegits per a un segon mandat.

La conferència de l’EPAC/EACN, celebrada per primera vegada a Irlanda, va ser organitzada per la Comissió del Defensor del Poble de la Garda Síochána, l’Autoritat Policial, la Inspecció de la Garda i el Departament de Justícia d’Irlanda i hi van participar més de 200 representants de més de 100 institucions de 30 països i jurisdiccions diferents.

Membres de la Comissió Europea, la Fiscalia Europea, l’Agència de la Unió Europea per a la Cooperació Policial (EUROPOL), l’Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF) i institucions nacionals de lluita contra la corrupció van compartir el seu coneixement i experiència en diferents àmbits de la lluita contra la corrupció.

La Conferència d’enguany es va centrar en quatre temes principals: la denúncia d’irregularitats, la violència de gènere comesa per actors estatals, la salvaguarda dels interessos financers de la UE i com abordar els nous desafiaments que sorgeixen en les investigacions de corrupció.

La conferència també va incloure la presentació del premi EPAC/EACN a la iniciativa anticorrupció més innovadora, que va ser atorgat aquest any a l’Oficina Central Anticorrupció de Polònia pel seu projecte ‘ABC Integrity’.

 

En l’assemblea general, es van elegir els següents membres de la Junta Directiva d’EPAC/EACN per un període de 2 anys quedant integrada per:

President: Linas PERNAVAS, Director del Servei d’Investigació Especial (STT), Lituània

Vicepresident (Àrea Anticorrupció): Ernst SCHMID, Cap del Departament, Oficina Federal Anticorrupció (BAK), Àustria

Vicepresident adjunt (Àrea Anticorrupció): Traian Mihăiţă BÂRLICI, Cap de la Direcció de Prevenció de la Direcció General Anticorrupció (DGA), Romania

Vicepresidenta (Àrea de Supervisió Policial): Lucile ROLLAND, Cap Adjunta de la Inspecció General de la Policia Nacional Francesa (IGPN), França

Vicepresident adjunt (àrea de supervisió policial): Hugh HUME, Comissionat de Defensor del Poble de la Garda Síochána irlandesa (GSOC), Irlanda

A més, l’Assemblea General va adoptar la Declaració de Dublín com a document final de la conferència. Aquesta Declaració serà àmpliament difosa pels membres d’EPAC/EACN als seus respectius països i presentada a les institucions i organismes pertinents de la UE, el GRECO del Consell d’Europa, el WGB de l’OCDE i l’ONUDD.

L’Assemblea General també va aprovar cinc nous membres com a part de les dues xarxes elevant a 109 el nombre total d’òrgans de supervisió policial i anticorrupció de 38 països europeus que són membres d’EPAC i/o EACN. Els nous membres són l’Oficina Anticorrupció de Geòrgia; el Servei de Recerca Especial de Geòrgia; l’Autoritat d’Integritat d’Hongria; l’Oficina Andalusa Antifrau d’Espanya i l’Agència de Gestió i Recuperació d’Actius d’Ucraïna

Premeu ací per accedir a la Declaració de Dublín.

L’Associació Valenciana de Tècnics de Personal de l’Administració Local (AVTPAL) i l’Agència Valenciana Antifrau signen un conveni de col·laboració

València, 2 de novembre de 2023.- La presidenta de l’Associació Valenciana de Tècnics de Personal de l’Administració Local (AVTPAL), Trinidad Martínez, i el director de l’Agència Valenciana Antifrau, Joan Llinares, han signat un conveni de col·laboració entre ambdues institucions per a posar en marxa diferents actuacions.

Un dels punts més destacats del conveni és que AVTPAL estableix com el seu canal extern de denúncies la bústia de denúncies de l’Agència per al que el posarà en un lloc visible en el seu web i en altres suports i canals.

Així mateix, AVTPAL posarà en marxa el seu canal de denúncies intern i nomenarà la persona Responsable del Sistema Intern d’ Informació comunicant aquest nomenament en el termini de 10 dies perquè sigui inclòs en el Registre de Responsable Interns.

L’obligació de designar una persona Responsable del Sistema Intern i la seva comunicació a l’Agència està recollida en la Llei 2/2023 de protecció de les persones denunciants de corrupció i el termini va vèncer el 13 de juny excepte per a aquells municipis de menys de 10.000 habitants el termini dels quals finalitza el pròxim 1 de desembre. En aquests moment són majoria les administracions que o bé no han designat la persona Responsable del Sistema o bé no ho han comunicat a l’Agència.

Un altre dels punts que recull el conveni és que es realitzaran accions de formació dirigides a les persones que treballen en els departament de recursos humans i de gestió de persones de les administracions locals de la Comunitat Valenciana el que ajudarà a impulsar l’ètica i integritat pública en les nostres administracions.

En matèria de prevenció l’Agència ajudarà AVTPAL a la implantació d’un pla d’ integritat, a l’elaboració de catàlegs de riscos o l’assessorament en l’elaboració de codis ètics.

L’Agència Valenciana Antifrau col·labora amb la Diputació de Castelló en la formació dels futurs responsables del sistema intern d’informació

#FormacióAVAF

Castelló de la Plana.- 31 d’octubre de 2023.

La gestió del sistema intern d’informació va ser l’eix central de la formació impartida per l’Agència Valenciana Antifrau, els dies 24 i 31 d’octubre de 2023 en la Diputació de Castelló.

El personal al servei de les entitats locals de la província de Castelló de menys de 20.000 habitants, en la seua majoria habilitats nacionals i tècnics de l’administració general, van ser els participants de les jornades impartides en la sala d’actes de les noves dependències de la Diputació de Castelló a la ciutat de Castelló de la Plana.

Les qüestions de major rellevància i impacte en les entitats locals de la Llei 2/2023 van ser desgranades al llarg de les dues edicions de la jornada, de 4 hores cadascuna. La formació va ser impartida per personal de l’Agència Valenciana Antifrau especialista en la gestió de sistemes d’informació i protecció a informants.

L’impacte de Llei 2/2023 de protecció de les persones informants en la Comunitat Valenciana va ser analitzat per la lletrada de l’Agència Valenciana Antifrau, Isabel Climent en la jornada del 24 d’octubre. Per part seua, Teresa Clemente, directora adjunta i d’Assumptes Jurídics de l’AVAF va exposar la qüestió en la sessió del 31 d’octubre de 2023.

Els sistemes interns i externs d’informació segons la Llei 2/2023, així com les obligacions i el perfil dels responsables dels sistemes van ser abordats per Gustavo Segura, director d’Anàlisi i Investigació de l’AVAF al llarg de la jornada del dimarts 24. Miguel Furió, cap de servei en la Direcció d’Anàlisi i Investigació va impartir la citada matèria el 31 d’octubre.

La gestió, les normes de funcionament, així com l’organització dels canals interns d’informació va ser la matèria que major interès va suscitar entre els quasi 60 assistents a la formació, molts d’ells, futurs responsables del sistema intern d’informació en els municipis on presten els seus serveis com a personal empleat públic.

L’interès per informar sobre l’existència del canal extern d’informacions, gestionat per l’Agència Valenciana Antifrau en les pàgines web dels ajuntaments així com les necessitats en matèria de recursos humans per a la gestió del sistema intern d’informació van ser algunes de les preguntes formulades pels assistents a la sessió formativa.

Si desitges comptar en la teua administració pública amb formació especialitzada en matèria d’integritat i prevenció de la corrupció, no dubtes a escriure a formacion@antifraucv.es