L’Agència Valenciana Antifrau crea el Registre de Responsables de les bústies internes de denúncia que hauran de tindre les administracions públiques abans del 13 de juny

València, 5 de juny de 2023.- El mes de febrer passat es va aprovar la Llei 2/2023 reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció. Aquesta llei és el resultat de la transposició a l’ordenament jurídic espanyol de la Directiva 2019/1937 de protecció de les persones denunciants de corrupció, més coneguda com a Directiva Whistleblower.

Aquesta nova Llei recull entre les seues novetats la necessitat que cada entitat cree un Sistema Intern d’Informació (SII), que és la denominació que se li ha donat a les bústies o canals de denúncia, a través dels quals es realitzen les denúncies i la recepció d’informació que pot ser constitutiu d’incompliments de l’ordenament jurídic.

L’Agència assessora i ajuda en la posada en marxa d’aquests sistemes interns d’informació a aquelles administracions que ho sol·liciten, la qual cosa pot articular-se mitjançant la signatura d’un protocol de col·laboració entre l’Agència i l’entitat. L’Agència també cedeix de manera gratuïta la tecnologia necessària per al desenvolupament d’aquests canals o bústies de denúncia.

Fins a aquest moment s’han signat més de 70 convenis i protocols, entre altres, des de grans administracions com la Diputació de Castelló o l’Ajuntament de València, fins a altres de xicoteta grandària com l’Ajuntament de La Yesa de tot just 120 habitants.

La Llei recull l’obligació per part de l’entitat o de l’administració de nomenar una persona física o a un òrgan col·legiat com a responsable de la gestió del Sistema Intern d’Informació així com del procediment a seguir. Tant el nomenament com el cessament d’aquests responsables hauran de ser notificats en el termini de deu dies hàbils a l’autoritat o òrgan competent, que en el cas de la Comunitat Valenciana, és l’Agència Valenciana Antifrau.

A aquest efecte, l’Agència ha creat el Registre de Responsables de Sistemes Interns d’Informació (RRSII) en el qual se centralitzaran tant els nomenaments com els cessaments d’aquests responsables portant una gestió actualitzada de les dades.

El termini per a la creació dels Sistemes Interns d’Informació en el cas de les administracions públiques finalitza el pròxim 13 de juny excepte per a aquells municipis de menys de 10.000 habitants el termini dels quals s’amplia fins a l’1 de desembre.

El tràmit de comunicació a l’Agència del Responsable del Sistema Intern d’Informació es pot fer de manera electrònica en qualsevol moment, ja que el procediment està obert durant tot l’any.

En el títol IX de la Llei 2/2023 es recull que la falta de disposar d’un sistema d’un intern d’informació és una infracció molt greu, mentre que la falta de notificació de la designació de la persona o òrgan col·legiat responsable del sistema és una infracció lleu, les quals porten aparellades sancions recollides en l’article 65 de la Llei.

L’AVAF exposa la seua labor com a biblioteca i centre de documentació en les Jornades Espanyoles d’Informació i Documentació 2023

#DocumentacióAVAF

Granada. – 1 de juny de 2023

El Servei de Documentació de l’Agència Valenciana Antifrau va participar el mes de juny passat de 2023 en les Jornades Espanyoles d’Informació i Documentació 2023 celebrades a Granada.

María Teresa López Ferrer, cap del Servei de Documentació i informes i Francisco Xavier Saá Úbeda, cap de negociat Suport Documentació de l’Agència, van presentar en les jornades un poster sobre la Biblioteca i Centre de documentació de l’AVAF.

Es va destacar, en primer lloc, que l’article 29 del Reglament AVAF estableix que “l’Agència disposarà d’un fons documental especialitzat en la prevenció i lluita contra el frau i la corrupció, i en el foment de la integritat i les bones pràctiques en l’administració, amb l’objectiu de construir un centre de documentació de referència (…) que es trobe al servei de la ciutadania”.

Partint d’aquest imperatiu legal, la biblioteca i centre de documentació de l’Agència, com es va exposar en el panell, naix per a contribuir en la creació d’una cultura social de rebuig de la corrupció.

D’aquesta manera, l’Agència posa al servei de la ciudanía una informació qualificada tant per a poder defensar els seus drets fonamentals davant el frau i la corrupció, com per a tenir accés a la informació, l’educació i la cultura amb caràcter general.

El poder a les teues mans: biblioteques, arxius, museus va ser el lema de les jornades. Amb el lema es pretenia destacar la capacitat de poder i de transformació d’aquestes institucions culturals per garantir l’accés democràtic a la informació, l’oci i la cultura. Les JEID23 van ser organitzades l’1 i 2 de juny per la Federació Espanyola de Societats d’Arxivística, Biblioteconomia, Documentació i Museística (FESABID) i la Facultat de Comunicació i Documentació de la Universitat de Granada, i en elles van participar professionals d’arxius, biblioteques, museus, documentalistes en general, així com estudiants del Grau d’Informació i Documentació.