L’AVAF, una estratègia consolidada d’integritat pública, en el Congrés Nacional d’Innovació i Serveis Públics 2022

#FormacióAVAF

Madrid, 13 de desembre de 2022

L’Agència Valenciana Antifrau ha participat en el CNIS 2022 que ha tingut lloc en La Nave (Madrid) els dies 13 i 14 de desembre de 2022.

L’AVAF va estar present en la primera jornada del congrés amb la taula de debat “Agència Valenciana Antifrau, una estratègia consolidada d’integritat pública”, on van estar representades les tres direccions organitzatives de l’Agència.

Anselm Bodoque Arribas, cap del Servei de Formació va ser el moderador d’una mesa en la qual es va compartir amb el públic, al voltant de 60 persones, la labor que realitzen les direccions d’Anàlisis i Investigació, Assumptes jurídics i Prevenció, Formació i Documentació de l’Agència per a consolidar la integritat en l’administració pública.

Canales de denúncia interna, la bústia de denúncies de l’AVAF i la seua importància van centrar la intervenció de Miguel Furió Ferri, cap de servei d’Anàlisi i Investigació, de la Direcció del mateix nom. Durant la mesa redona, es va insistir en la necessitat de delimitar els mecanismes d’interrelació entre les persones denunciants i l’Agència, així com les característiques dels canals de denúncia i els procediments de gestió de les denúncies.

 

La Direcció d’Assumptes Jurídics, de la mà de Juan Vega Felgueroso, lletrat de l’Agència, va explicar la labor en matèria de protecció als alertadores de corrupció i assessorament jurídic que realitza l’AVAF. El lletrat de l’Agència va destacar el canvi de paradigma que ha suposat la Directiva (UE) 2019/1937 relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del Dret de la Unió i el projecte de llei que transposarà aquesta directiva. En el debat es va posar l’accent en el fet que totes les administracions públiques hauran de comptar en breu amb canals d’alerta interns i externs.

 

La integritat com a motor de la transformació de l’administració pública va marcar l’exposició de Pilar Moreno García, tècnica de formació de la Direcció de Prevenció, Formació i Documentació de l’AVAF. A través del catàleg de publicacions, guies i recomanacions AVAF, els empleats públics i els ciutadans en general poden accedir a documents per a propiciar aquest canvi organitzacional.

Les accions formatives desenvolupades pel Servei de Formació orientades a personal al servei de les administracions públiques, universitaris, infància i adolescència i societat civil organitzada és la segona de les claus per a avançar en la integritat pública.

Durant el debat es va insistir també en la necessitat d’una comunicació eficaç en matèria de prevenció de la corrupció per a donar a conèixer els múltiples recursos dels quals disposa l’Agència Valenciana Antifrau en www.antifraucv.es

Des d’ací volem agrair a tots els assistents a la taula debat de l’Agència Valenciana Antifrau en el CNIS 2022 la seua presència, així com a l’organització del congrés pel seu interès en què l’AVAF poguera compartir la seua experiència en matèria d’integritat pública.

Referents del moviment ciutadà i de l’àmbit jurídic protagonistes de la Jornada sobre urbanisme i corrupció

València, 12 de desembre de 2022.- Amb motiu de la celebració el 9 de desembre del Dia Internacional de Lluita contra la Corrupció l’Agència Valenciana Antifrau va organitzar una Jornada per a debatre i reflexionar al voltant de l’urbanisme i el risc de corrupció.

La jornada, que va comptar amb l’assistència del President de la Diputació de València, Antoni F. Gaspar, es va iniciar amb la inauguració per part del director de l’Agència, Joan Llinares i va comptar amb dues taules redones. La primera de les taules es va centrar en la importància de la participació ciutadana en la lluita contra la corrupció en l’àmbit urbanístic i que va ser moderada per Consuelo Vidal de l’Observatori Ciutadà contra la Corrupció.

En aquesta taula hi van participar l’arquitecte Carles Dolç que va incidir en la complexitat i secretisme en les relacions entre les administracions públiques i el capital immobiliari; i la també arquitecta Itziar González que va mostrar la seua experiència en l’impuls del Parlament Ciutadà.

La segona taula es va centrar en la visió jurídica de la lluita contra la corrupció urbanística i en aquest cas el moderador va ser el professor i doctor en Ciència Política Fernando Jiménez que a més és membre del Consell de Participació de l’Agència.

L’advocada i membre de Transparència Urbanística, Irma Ferrer, va centrar la seua intervenció en la seua experiència en la lluita contra la corrupció urbanística que duu a terme a Lanzarote i va llançar la idea de l’urbanisme criminal que ens pot abocar a l’extinció de l’espècie.

El magistrat Joaquim Bosch va parlar de les arrels franquistes que estan darrere d’un model clientelar entre empresaris i que explica la corrupció urbanística des de la connivència entre interessos privados i classe política.

La jornada va finalitzar amb la lectura de les conclusions per part de la directora adjunta de l’Agència, Teresa Clemente i es va celebrar de forma presencial al Palau Colomina de la Universitat Cardenal Herrera CEU.

També es va retransmetre de forma online i està disponible en el següent enllaç:

L’Agència Valenciana Antifrau presenta la 1a Enquesta de Percepció de la Corrupció a Espanya i la Comunitat Valenciana

València, 12 de desembre de 2022.- L’Agència Valenciana Antifrau ha presentat aquest matí en roda de premsa els resultats de la 1a Enquesta de Percepció de la Corrupció a Espanya i la Comunitat València.

El Catedràtic de Ciència Política i de l’Administració de la Universitat de Múrcia i responsable de la Càtedra de Bon Govern i Integritat Pública, Fernando Jiménez, va ser l’encarregat de donar a conéixer les dades d’aquesta enquesta que ha comptat amb la col·laboració de Luis de Sousa, investigador de l’Institut de Ciències Socials de la Universitat de Lisboa. En la presentació també va estar el director de l’Agència, Joan Llinares.

Per a l’elaboració d’aquesta enquesta s’han realitzat més de 1.500 entrevistes i 400 d’elles han sigut en la Comunitat València. Els resultats d’aquesta enquesta ofereixen per primera vegada una radiografia de la percepció que té la ciutadania respecte a diferents aspectes relacionats amb la corrupció i l’ètica i la integritat pública.

Principals resultats de l’enquesta

Entre els principals problemes que preocupen la ciutadania la pujada de preus ocupa el primer lloc amb un 21,4% seguit per la política en segon lloc (20,3%). La corrupció ocupa el 7é lloc amb un 2,3%. Si veiem les dades obtingut en el cas de la Comunitat Valenciana la inflació ocupa també el primer lloc encara que en un percentatge menor (18,8%) mentre que la corrupció cau al 8a posat amb un 1,5% per davall de temes com els efectes de la guerra d’Ucraïna.

En quan a la confiança amb les institucions les Forces Armades, la policia i la Unió Europea són les que gaudeixen de major suport per part de la ciutadania tant en el conjunt del territori nacional com en la Comunitat Valenciana. En l’altre extrem el Govern, el Congrés dels Diputats i els partits polítics són els que generen menys confiança.

En l’enquesta també ser recull el que la ciutadania entén per corrupció i la majoria expressa que “el comportament ha de ser il·legal per a ser considerat corrupte”. Crida l’atenció com gran part de la població considera que “si l’acció irregular es realitza per una causa justa, no és corrupció” o “si el resultat d’una acció és beneficiós per a la població en general, no és corrupció”.

En una altra de les preguntes que es reculln en l’enquesta es pregunta que és el que consideren que és més important per a tindre èxit econòmic a Espanya i la majoria opina que “tindre bons contactes i cultivar-los” mentre que en segon lloc es considera que és més important “tindre bones idees i esforçar-se a explicar-les”.

Quant a la percepció de si la corrupció va augmentar o va disminuir en l’últim any el 43,34% de la població considera que ni va augmentar ni va disminuir. No obstant això el percentatge de personas que creuen que va augmentar és del 43% a diferència del 13%que pensa que la corrupció va disminuir en major o menor mesura.

Preguntats sobre qui són més corruptes les dades assenyalen que la ciutadania percep com els polítics els més corruptes (60%); seguits dels empresaris (47%); dels funcionaris (39%) i dels ciutadans (36%). Malgrat considerar que els polítics són els més corruptes i davant la pregunta de les raons per la qual es vote a polítics corruptes la majoria ha respost “perquè els candidats són del partit amb el qual simpatitzes”. La resta de raons esgrimides per ordre de rellevància són “perquè s’han beneficiat dels favors del candidat i sent gratitud” i “perquè consideren que tots els polítics són corruptes i per això és igual a qui es vote”.

Davant la pregunta de si alguna vegada algun funcionari li ha demanat regals o diners el 94% dels enquestats ha respost que “mai” unes dades que són similars tant en el conjunt d’Espanya com en el de la Comunitat Valenciana.

Sobre la protecció que reben las persones denunciants de corrupció al nostre país la majoria pensa que “protegir les persones que denuncien la corrupció és una obligació per a tota la societat” seguit pels “denunciants de corrupció poden ser objecte de múltiples represàlies” i en tercer lloc i molt per davall de les dues anteriors es troba que “els denunciants de corrupció ja estan prou protegits per la policia i els jutges”.

Dades sobre l’Agència Valenciana Antifrau

En aquesta enquesta també s’ha preguntat als entrevistats per qüestions que afecten directament l’Agència Valenciana Antifrau i per tant s’ha fet només a la població de la Comunitat Valenciana.

Una d’elles era el grau de coneixement que existeixen entre la ciutadania sobre l’Agència i el 32% va dir conéixer l’existència de la mateixa enfront d’un 68%. Per edats els menors de 34 anys són el que menys la coneixen (85%) mentre que la franja d’edat de 35-49 són els que més la coneixen amb un 37%.

Entre el 32% que va contestar que coneixia l’Agència l’opinió sobre la mateixa es va considerar molt bona rebent majoritàriament una puntuació de 4 sobre 5.

I sobre les funcions que tenen encomanades l’Agència la més coneguda per la ciutadania és la de “protegir als qui denuncien casos de corrupció”, seguida per la de “detectar i castigar persones corruptes”, “previndre que es produïsquen la corrupció” i en últim lloc la de “formar en valors ètics a polítics, funcionaris i estudiants”.