23 de juny: Dia Mundial de la Persona Alertadora de Corrupció

València, 23 de juny de 2025.- Hui, 23 de juny, es commemora el Dia Mundial de la Persona Alertadora de Corrupció. El valor cívic de la jornada rau en la importància col·lectiva de defensar els qui denuncien irregularitats i contribuïxen a la defensa de l’interés general. Les persones alertadores, denunciants o informants, solen enfrontar-se a situacions de persecució laboral i social que, en molts casos, repercutixen també en la seua vida personal i familiar. I fins fa poc no comptaven amb mecanismes públics d’assessorament, suport i protecció preventiva.

L’Agència Valenciana Antifrau (AVAF) va ser la primera institució pública a Espanya que en 2016 comptà amb un mandat legal específic per a la protecció de les persones denunciants de frau i corrupció. Abans, fins i tot, que s’aprovara la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del Dret de la Unió.

A més, des del passat 30 de maig, l’Agència és l’autoritat independent de protecció de l’informant de la Comunitat Valenciana i té l’àmbit d’aplicació i les funcions previstes en la Llei 2/2003, del 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció.

En els huit anys de trajectòria, l’ AVAF ha garantit el dret a rebre assessorament jurídic a tota persona que informe o denuncie fets que puguen correspondre’s amb situacions de corrupció o frau, amb independència que se’ls haja reconegut formalment l’estatut de persona protegida. En l’exercici d’este dret, durant l’any 2024, l’AVAF va realitzar un total de 91 assessoraments jurídics a persones alertadores.

En este sentit, des del 2016, l’Agència ha concedit l’estatut de protecció a 35 persones físiques i una persona jurídica. A més, el 2024, s’ha fet un pas més en el sistema de protecció integral del denunciant, convertint-se en la primera institució espanyola que oferix suport psicològic a les persones protegides per alertes de frau i corrupció.

En l’Assemblea General dels dies 12 i 13 de juny de la Xarxa Europea d’Autoritats Independents per a la Protecció dels Informants (NEIWA, per les seues sigles en anglés: Network of European Integrity and Whistleblowing Authorities), es va reconéixer la tasca de l’AVAF en matèria de protecció de persones alertadores. En la trobada, a més, s’aprovà la Declaració de Brussel·les, que reafirma els principis d’independència i cooperació compartits pels membres de NEIWA per a la defensa efectiva de les persones informants i commina els estats a reforçar els sistemes tècnics d’alerta i les garanties en la protecció dels denunciants.

El text complet de la declaració es pot consultar en l’enllaç següent:

https://www.mediateurfederal.be/sites/default/files/2025-06/NEIWA-10th-General-Assembly-Brussels-Declaration-13.06.2025-final.pdf

Professionals de tota Espanya es formen amb l’AVAF i l’INAP en prevenció de la corrupció.

València, 9 de juny de 2025.- L’Agència Valenciana Antifrau (AVAF) ha finalitzat amb èxit la setena edició del curs “Prevenció de la corrupció en les administracions públiques”, desenvolupat en col·laboració amb l’Institut Nacional d’Administració Pública (INAP). Aquesta acció formativa, integrada en el programa de desenvolupament professional continu de l’INAP, s’ha dut a terme en modalitat en línia entre els dies 19 de maig i 9 de juny de 2025.

 

El curs ha comptat amb la participació de 80 persones, seleccionades entre les 557 sol·licituds rebudes per a aquesta edició, la qual cosa evidencia el creixent interès dels empleats i empleades públiques per adquirir eines per reforçar la integritat institucional i prevenir pràctiques contràries a l’ètica pública. Aquesta formació, dissenyada i impartida per l’AVAF des de la seua primera edició a l’octubre de 2021, s’ha consolidat com una referència en el seu àmbit.

 

L’equip docent ha estat format per Anselm Bodoque, coordinador en funcions de l’Àrea de Formació, Participació, Comunicació i Relacions amb altres entitats de l’AVAF, juntament amb Pilar Moreno i Marita Oliver, tècniques de formació de l’Agència.

 

La participació en aquesta edició ha estat diversa, amb representació de professionals procedents d’organismes com el Museu Nacional del Prado, el Servei Nacional de Coordinació Antifrau, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, la Intervenció General de l’Administració de l’Estat (IGAE), l’Advocacia General de l’Estat, l’Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música,  delegacions d’Hisenda, Guàrdia Civil, Prefectures Provincials de Trànsit, el Fons de Garantia Salarial (FOGASA), la Tresoreria General de la Seguretat Social, l’Institut d’Estudis Fiscals, l’Agència Estatal Butlletí Oficial de l’Estat, així com de diverses entitats locals.

 

La col·laboració sostinguda entre l’INAP i l’AVAF reflecteix el compromís conjunt per promoure una cultura d’integritat en les institucions públiques i avançar en la professionalització del servei públic a Espanya.

Convocatòria de llocs de director i gerent de l’Autoritat Independent de Protecció de l’Informant (AAI)

L’Autoritat Independent de Protecció de l’Informant (A.A.I) va convocar el dissabte 31 de maig, pel sistema de lliure designació, els llocs de director i gerent de la institució.
Si tens interés, en 10 dies naturals (finalitza el dimarts 10 de juny) hauràs de presentar la instància, emplenar una autoavaluació i preparar-te per a una entrevista.
No és necessària l’elaboració d’un projecte directiu (o memòria).

La AAI aprofita -per a reduir el termini de presentació de sol·licituds i donar-li una major celeritat al procés- el marc del Reial decret llei 6/2023, de 19 de desembre, pel qual s’aproven mesures urgents per a l’execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència en matèria de servici públic de justícia, funció pública, règim local i mecenatge per a reduir el termini de presentació d’instàncies on “…es contempla la figura del personal directiu públic professional, determinada per elements com ara un rol protagonista en el desenrotllament de polítiques i programes públics, que actua d’acord amb els criteris i instruccions directes de la capa política, i amb responsabilitat per la seua gestió i control del compliment dels objectius proposats en desenrotllament dels plans d’actuació de l’organització en la qual desenrotllen les seues funcions.”

 

L’orde ministerial que ho desenrotlla establix “…Des del punt de vista dels principis de necessitat i eficàcia, es tracta d’un instrument necessari i adequat, per a servir a l’interés general i a l’efectiva execució de les polítiques públiques del Govern en les matèries de responsabilitat del departament ministerial o organisme públic corresponent. D’igual mode, la norma garantix el principi de proporcionalitat, perquè no existix una altra alternativa per a aconseguir els objectius proposats i així com el de seguretat jurídica perquè el text és coherent amb la resta de l’ordenament jurídic nacional amb la finalitat de generar un marc normatiu integrat i estable. A més, és conforme amb les exigències del principi de transparència, ja que es definixen clarament els objectius d’esta orde ministerial.”

 

Convocatòria publicada en el BOE 31/05/2025 (Director/a) Correcció d’errors

Convocatòria publicada en el BOE 31/05/2025 (Gerente) Correcció d’errors