La Universitat Politècnica de València acull, per segon any consecutiu, a l’Agència Valenciana Antifrau en la seua participació en la docència del Màster de Gestió Cultural

#FormacióAVAF

L’Agència Valenciana Antifrau (AVAF) va formalitzar en 2021 un conveni marc de col·laboració amb la Universitat Politècnica de València (UPV) per a la col·laboració cultural, educativa i científica. L’objectiu central i prioritari de l’activitat formativa de l’Agència és la formació ètica i cívica de la ciutadania valenciana.

En el marc d’aquesta col·laboració, el 28 de novembre, l’Agència Valenciana Antifrau (AVAF) va participar amb una conferència dirigida a alumnat de l’assignatura de Sistemes d’Avaluació i Qualitat i Gestió de Pressupostos del Màster de Gestió Cultural de la Universitat Politècnica de València (UPV), que imparteix la professora Antonia Ferrer Sapena. L’objectiu de la conferència va ser continuar en la tasca de conscienciar sobre la importància de la integritat i ètica públiques per a previndre el frau i la corrupció.

El Màster de Gestió Cultural de la UPV, en col·laboració amb la UV, és l’únic a Espanya que atén sectors clau en la gestió cultural com la gestió de museus i espais culturals, les arts escèniques, el turisme cultural, i el patrimoni etnològic i la cultura popular.

En aquest Màster s’ofereix una formació plural capaç de cobrir els diferents sectors socials, polítics, institucionals i econòmics que constitueixen el marc on s’inscriu la gestió cultural. Té com a finalitat la investigació aplicada al sector cultural i la formació per al desenvolupament professional en l’ocupació i les empreses culturals i en la gestió cultural pública.

En l’activitat, van participar 33 alumnes, tant d’origen espanyol com estranger, amb diferents marcs normatius sobre la gestió cultural; però amb una casuística general similar de problemes respecte a la prevenció de la corrupció i el frau en la gestió cultural.

La part primera de la intervenció de l’AVAF va correspondre, al cap del Servei de Formació, Anselm Bodoque, qui va fer una breu referència contextual a les funcions i activitats generals de l’Agència.

La part nuclear de la participació va correspondre al director de l’AVAF, Joan Llinares, qui es va centrar en les particularitats de la gestió administrativa cultural, i els principals riscos de frau i corrupció que es poden donar en la gestió cultural.

Llinares, partint de la seua experiència en la gestió cultural, va centrar la seua intervenció en el model públic de museus i col·leccions museístiques, subratllant diferents aspectes com l’ocupació cultural i l’impacte de la cultura en el conjunt de l’economia espanyola, per a arribar al marc deontològic i centrar-se en aspectes del codi ètic ICOM per als Museus.

Posteriorment va desenvolupar els principals riscos de frau i corrupció que es poden donar en la gestió cultural, posant l’accent en diferents situacions de conflictes d’interés, il·lustrant la seua exposició amb diversos exemples de mala praxi que han acabat judicialitzats.

El director de l’Agència Valenciana Antifrau va finalitzar la seua intervenció agraint la invitació de la Universitat Politècnica de València i desitjat molt d’èxit a tots els alumnes/as en el seu futur professional com a gestors culturals.

Nou #DocufòrumAVAF a les aules de la Facultat de Dret de la Universitat de València

#FormacióAVAF

La col·laboració de l’Agència Valenciana Antifrau amb les universitats de la Comunitat Valenciana és cada vegada més freqüent. En el curs 2022-2023 la Facultat de Dret de la Universitat de València ha inclòs en el Projecte d’Innovació de Centre (PIC) l’activitat Docufòrum universitari en col·laboració amb l’AVAF. 

El #DocufòrumAVAF és una activitat dirigida a fomentar la cultura social d’ètica cívica, integritat pública, prevenció del frau i rebuig a la corrupció entre els estudiants de totes les titulacions de la Universitat.

En aquesta ocasió, s’ha celebrat un #DocufòrumAVAF en la Facultat de Dret, el dijous 25 de novembre de 2022, amb la participació de 45 alumnes de l’assignatura de Teoria del Dret del Doble Grau de Dret i Economia, amb la col·laboració de la professora María Dolores Palomo Navarro. Anselm Bodoque Arribas va ser el responsable de l’AVAF de dinamitzar la sessió amb l’alumnat.

Una vegada vist el documental «Corrupció: Organisme nociu», l’alumnat realitza preguntes, que en aquest cas es van centrar en l’origen i causes de la corrupció, l’impacte social i els costos col·lectius que suposa, la percepció de la corrupció en la nostra societat i en altres països del nostre entorn, o per què no existeix una institució similar a l’AVAF a nivell estatal.

Posteriorment, el representant de l’AVAF debat amb l’alumnat les qüestions plantejades en les seues preguntes i altres referides a la necessitat de major ètica i integritat públiques, així com sobre les polítiques de prevenció i formació cívica o sobre les funcions de l’Agència Valenciana Antifrau i les polítiques públiques de lluita contra la corrupció.

L’alumnat va insistir especialment en les conseqüències de la corrupció en les institucions i en la nostra societat, en la inexistència d’una agència estatal, i en la persecució dels delictes de corrupció. Així mateix, es va debatre sobre la recepció de regals i els diferents tipus de conflictes d’interés.

L’activitat s’ha organitzat en col·laboració amb la Universitat de València, a la qual agraïm el seu interés i voluntat d’ajudar a crear una cultura d’integritat pública i de rebuig al frau i la corrupció.

Si eres docent universitari, de Secundària o de Batxillerat i estàs interessat en què l’activitat formativa “Docufòrum: Corrupció, organisme nociu” es realitze en la teua assignatura, no dubtes a posar-te en contacte amb el Servei de Formació de l’Agència Valenciana Antifrau a través de formacion@antifraucv.es

L’Agència imparteix un webinar per a la Fiscalia General de l’Estat sobre contractació en les entitats locals

#formacióAVAF

Dins de l’espai els “Divendres Formatius” que organitza la Fiscalia General de l’Estat” l’Agència Valenciana Antifrau ha sigut convidada a impartir un webinar sobre “el procediment d’autorització de la despesa i la seua fiscalització en l’àmbit de la contractació de les entitats locals”.

La cap de la Unitat de Suport i Perícia de l’Agència, Amparo Martí, ha sigut l’encarregada d’impartir aquest webinar i de mostrar quines són les principals irregularitats que solen produir-se en el procediment de fiscalització i intervenció de la despesa pública fent especial referència a la figura del reconeixement extrajudicial de crèdit.

També ha explicat les diferents fases de la despesa en matèria de contractació, així com els diferents tipus d’exercici de la funció interventora en aquestes fases, sempre dins de l’àmbit del control intern de les entitats locals.

L’Agència ha elaborat diferents guies i documents que tenen com a objectiu ajudar en aquesta labor de fiscalització de la despesa i de la millora dels processos de contractació.

Entre altres documents que es poden consultar i descarregar directament des de la pàgina web de l’Agència estan:

Recomanació general sobre la via de l’enriquiment injust en el sector públic, ús o abús?
Recomanació general sobre l’execució dels contractes en clau d’integritat pública.