Obert el termini de licitació per a la contractació del servei d’atenció psicològica a persones denunciants de corrupció de l’Agència Valenciana Antifrau

València, 5 de març de 2024.- L’Agència Valenciana Antifrau ha publicat en la Plataforma de Contractació del Sector Públic l’anunci de licitació de la contractació del servei d’assistència i atenció psicològica a persones denunciants de corrupció.

La Llei de creació de l’Agència i el reglament que regula l’Estatut de la Persona Denunciant de Corrupció recullen el dret al suport psicològic a la persona denunciant de corrupció el qual també apareix en la Llei 2/2023 reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció. En concret a l’article 37 d’ aquesta llei s’assenyalen entre les mesures de suport a aquestes persones l’ajuda psicològica. Aquesta llei va ser dictada en transposició de la Directiva Europea 2019/1937 que en el seu article 20.2 preveu que els Estats membres podran prestar mesures de suport als denunciants inclòs el suport psicològic.

L’Agència Valenciana Antifrau va ser la primera entitat a Espanya a oferir protecció a les persones denunciants de protecció i en aquest moment 37 persones (una d’elles jurídiques) tenen concedit l’Estatut de Protecció. En els 7 anys d’experiència que el personal de l’Agència acumula en l’atenció a persones denunciants de protecció han constatat com moltes d’aquestes persones s’han vist obligades a rebre tractament psicològic davant les difícils situacions viscudes com a conseqüència de la interposició d’ una denúncia.

La pressió a la qual es veuen sotmeses les persones denunciants de corrupció es manifesta tant en l’ àmbit professional, amb situacions de fustigació o desestima, com en l’àmbit personal i familiar.

Per poder oferir la millor atenció psicològica a aquestes persones l’Agència treu a licitació la contractació d’aquest servei després de realitzar una consulta preliminar de mercat ja que no existeixen antecedents que serveixen de referència en relació amb l’atenció psicològica a les persones denunciants de protecció.

Prestacions objecte de contracte

El contracte recull tres tipus de prestacions que formaran part d’aquest nou servei. D’una banda, el servei de suport psicològic pròpiament dit a les persones denunciants de corrupció el qual consistirà en un tractament de suport, personal i directe a la persona, de forma telemàtica o presencial de fins a un màxim de 15 sessions d’ entre 45 i 50 minuts de durada cadascuna. En tot cas, aquest tractament cessaria si el denunciant estigués rebent tractament psicològic per part del sistema sanitari públic.

La segona de les prestacions fa referència a l’assistència i acompanyament en l’assessorament i entrevistes que mantingui el personal de l’Agència amb les persones denunciants en unes reunions que tindran una durada màxima d’ 1 hora i mitja.

I la tercera i última de les prestacions es refereix a l’assessorament al personal de l’Agència encarregat de la protecció de les persones denunciants de corrupció per oferir-los pautes i eines que els ajuden a millorar l’atenció a aquestes persones amb un màxim de 2 sessions al mes.

El contracte té una durada d’un any i calcula que es beneficiaran d’aquest servei un 30% de les persones protegides, és a dir, 10 persones. El cost total del contracte és de 14.883 euros i el termini de presentació d’ofertes finalitza el pròxim 15 de març de 2024 a les 23:59 hores

Poden trobar tota la informació a la Plataforma de Contractació del Sector Públic en el següent enllaç:

https://contrataciondelestado.es/wps/portal/!ut/p/b0/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjU1JTC3Iy87KtUlJLEnNyUuNzMpMzSxKTgQr0w_Wj9KMyU1zLcvQjS42dTYtCLAzNI3JUDQLMc7zM3UoNgh1tbfULcnMdAd3eBsE!/

L’AVAF avança en formació amb la 4a edició del curs “Prevenció de la corrupció en les administracions públiques” en l’INAP

#FormacióAVAF 

València.- 4 de març de 2024 

L’Institut Nacional d’Administració Pública (INAP) i l’Agència Valenciana Antifrau (AVAF) continuen amb la col·laboració formativa iniciada l’any 2021, amb la celebració de la 4a edició del curs en línia tutoritzat “Prevenció de la corrupció en les administracions públiques”.

70 persones empleades públiques de l’administració estatal, autonòmica, local i del sector públic estatal han seguit activament la formació i han participat amb les seues reflexions en els fòrums i conferències.

El curs, de 15 hores de duració, ha permés a l’alumnat aproximar-se a la normativa internacional i nacional en matèria de lluita contra la corrupció, així com a la labor de les autoritats encarregades de la prevenció del frau, el IV Pla de Govern Obert i la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, entre altres matèries.

El curs, desenvolupat entre el 12 de febrer i el 4 de març de 2024, ha comptat amb trobades setmanals d’una hora de duració, que han completat els continguts del curs i han resolt dubtes i ampliat informació davant el gran interès de l’alumnat per l’ètica i integritat pública.

L’equip docent de l’AVAF, creador i dinamitzador del curs, ha estat format per Anselm Bodoque, cap del Servei de Formació de l’AVAF, Pilar Moreno i Marita Oliver, tècniques de formació de l’Agència.

En aquest any 2024, a causa de l’elevada demanda del curs acumulada en els últims anys, l’INAP, referent internacional en matèria formativa de personal emprat al servei de les administracions públiques i l’AVAF, continuaran col·laborant amb una nova edició, la 5a, del curs tutoritzat en línia “Prevenció de la corrupció en les administracions públiques” que se celebrarà el mes vinent de maig.

L’Agència Valenciana Antifrau ofereix un taller sobre la gestió del conflicte d’interés en col·laboració amb la Generalitat Valenciana

#FormacióAVAF

València, 29 de febrer de 2024.

L’AVAF i la Generalitat han dut a terme una jornada-taller sobre gestió dels conflictes d’interès entre els gestors dels fons Next Generation percebuts en la Comunitat Valenciana i tramitats pels departaments de la Generalitat.

Carolina Marin, directora de programes de fons europeus de la Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge de la Generalitat Valenciana i organitzadora de la sessió va donar la benvinguda a la jornada.

En la primera part de la jornada, Anselm Bodoque, cap del Servei de Formació de l’Agència, va realitzar una aproximació al sistema institucional i de polítiques públiques de lluita contra la corrupció desenvolupat en la Comunitat Valenciana.

Posteriorment, Marita Oliver, tècnica del Servei de Formació de l’Agència, va explicar els aspectes bàsics dels sistemes d’informació que contempla la Llei 2/2023 i l’experiència de l’AVAF com a canal de denúncies.

Finalment, el taller sobre els conflictes d’interessos va ser dinamitzat per Pilar Moreno, tècnica de formació de l’AVAF, i en el qual va intervenir, principalment, la directora de Prevenció, Formació i Documentació de l’Agència, Irene Bravo.

L’Agència Valenciana Antifrau compta amb diverses publicacions en matèria de conflictes d’interès entre les quals destaquen:

La jornada va ser seguida per més de 190 persones (39 en presencial i 152 en línia) i va permetre aprofundir en l’adequada gestió del conflicte d’interès, entès com la situació de risc en la qual es pot veure compromés l’exercici imparcial i objectiu de les funcions de la persona empleada pública per raons familiars, afectives, d’afinitat política, d’interès econòmic o per qualsevol altre motiu directe o indirecte d’interès personal.

El taller ha comptat amb l’activa participació i l’interès de servidors públics pertanyents a diverses Conselleries i entitats del sector públic instrumental valencià. Al seu torn, també han estat presents, de manera virtual, personal empleat públic dels ajuntaments de Castelló, Morella, Vall d’Uixò, Burjassot, Alberic, Gandia, Alberic, Enova, Sa Pobla de Vallboina, Aras de los Olmos, Picassent, Picanya, Altea, Sant Joan d’Alacant, Ibi, Oliva, Gata de Gorgos i Alcoi, pertanyents a les tres províncies de la Comunitat Valenciana. Empleats públics de les ciutats de Melilla, Múrcia, i Vilagarcía de Arousa van seguir la formació també en línia.

Per segon any consecutiu, la Generalitat Valenciana i l’Agència Valenciana Antifrau cooperen amb l’objectiu d’incrementar la formació davant les banderes roges que poden sorgir en la gestió dels fons Next Generation. Des de l’AVAF volem agrair a la Direcció de Programes de Fons Europeus de la Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge la seua invitació i la seua gestió en l’organització d’aquesta jornada-taller.